Testu funkcjonalności i prędkości dokonaliśmy na przykładzie niedrogiego silnika elektrycznego Jaxon 55 lbs.
Dotyczy nowszego modelu ES-XT, który zastąpił starszy sprzedawany do 2013r.
Charakterystyka silnika:
– napięcie zasilania 12V
– siła uciągu 55 lbs
– 5 biegów do przodu i 3 do tyłu
– waga ok. 9kg
– max. waga łodzi z załogą 1800kg
– długość łodzi max. 5,5m
Jako jednostkę pływającą specjalnie wybraliśmy większy ponton o masie 50 kg szerokości 160 cm, który stawia większy opór niż łódka. Obsługiwany był przez jedną osobę wraz z całym ekwipunkiem wędkarskim. Podsumowując obciążenie:
– ponton ok. 50 kg
– 1 osoba ok. 70 – 80 kg
– silnik elektryczny ok. 9 kg
– akumulator ok. 20 kg
– inne: 10 – 20 kg
łącznie: 160 – 180 kg
Poniższy film przedstawia prędkość pontonu na poszczególnych biegach na fali*. Jednostka osiągnęła prędkość blisko 6 km/h…
*(mogące wystąpić niewielkie różnice synchronizacji obrazu)
Mocne strony silnika.
Silnik Jaxon zaskoczył nas stosunkiem jakości do oferowanej ceny. Elementy, z których został wykonany są solidne, a ich użytkowanie jest łatwe i przyjazne dla użytkownika. Uzyskanie pewnej wprawy zajmuje jednak trochę czasu i zależy od naszych umiejętności. Po kilku wyprawach nawet dla osób, które nie miały wcześniejszej styczności z obsługą silnika, staje się ona bardzo prosta. Silnik posiada wysuwaną rękojeść ułatwiającą manewrowanie jednostką, wygodne mocowanie do pawęży, dwa zaciski do wysokości oraz stabilizacji silnika, uchwyt szybkiej regulacji kąta nachylenia, wskaźnik naładowania baterii oraz trzy łopatkową śrubę napędową.
Elementy silnika:
wysuwana rękojeść umożliwiająca wygodne manewrowanie
zaciski mocujące
wygodny i ergonomiczny uchwyt do regulacji kąta nachylenia oraz trzy łopatkowa śruba napędowa dobrze przenosząca moc i pozwalająca osiągnąć wyższą prędkość maksymalną
dwa zaciski (wysokość oraz stabilizacja)
wskaźnik naładowania baterii
Naszym zdaniem do mniejszych łódek, czy też pontonów z pewnością wystarczy silnik tańszy o niższej sile ciągu, jednak silniejszy zapewnia większy komfort użytkowania, zwiększa prędkość przemieszczania a tym samym bezpieczeństwo podczas pływania przy trudnych warunkach takich jak silny wiatr, fala, prądy itp.
Poniżej tabela producenta:
Tabela producenta Jaxon
model / siła ciągu |
ES-XT 30/30 lbs |
ES-XT40/40 lbs |
ES-XT 55/55 lbs |
Max. waga łodzi z załogą |
650 kg |
950 kg |
1800 kg |
Długość łodzi |
4 m |
4,7 m |
5,5 m |
Słabsze strony:
Należy podkreślić, że krytyczne uwagi spotykane w internecie dotyczą często starszych konstrukcji i nie odnoszą się do obecnej.
Spotkaliśmy się z opinią, że przełącznik biegów potrafi czasem zawodzić. Uchwyt staje się luźny po pewnym czasie, a wskaźnik naładowania baterii przy łowieniu nocą jest zbyt jasny.
Według nas wskaźnik nie jest dużym problemem w nocy, ponieważ podczas wędkowania w dużym słońcu sprawdza się znakomicie. Zastanawia nas jednak awaryjność przełącznika i uchwytu. Powyższy problem może wynikać z trzech następujących rzeczy:
– zbyt szybkie przełączanie biegów np. z 0 – 5
– zły transport uchwytu
– próby wyciągania zamontowanego uchwytu na siłę
Opisanych usterek powinniśmy uniknąć stosując się do zaleceń producenta. Dla pewności skonsultowaliśmy nasze wątpliwości z serwisem Jaxona pytając o awaryjność, szybkość i dostępność napraw oraz zastosowanie podobno lepszych części od 2013r. Oto odpowiedź:
Usterki występują bardzo rzadko. Wymiana cz-ci „od ręki”, albo do 2 dni roboczych (w zależności od ilości napraw, a serwisujemy w większości wędki i kołowrotki. Przełącznik w silnikach XT psuje się bardzo rzadko, najczęściej powodem jest nawinięcie pod śrubę żyłek, plecionek itp., co powoduje duży opór i przełącznik może się przepalić. Od 2013 roku nie stosujemy „lepszych części”, jest to po prostu nowa konstrukcja, inny producent itp.